29 مهر 1403 - 16:09
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت:

تسهیل فرایند‌ها مسیر جدیدی برای جهش صادرات غیرنفتی فراهم می‌کند

تسهیل فرایند‌ها مسیر جدیدی برای جهش صادرات غیرنفتی فراهم می‌کند
امیدواریم با دستورات رئیس جمهور و در پیش گرفتن تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات، توسعه صادرات غیرنفتی فراهم شود.
کد خبر : ۱۶۷۷۵۰

به گزارش ایبنا، «محمدعلی دهقان دهنوی» امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس جمهور، از انباشت مقررات زائد که دست صادرکنندگان را بسته است انتقاد کرد و افزود: با نگاه وفاق‌آمیز بین دستگاه‌های نظارتی و مشورتی بخش‌خصوصی و تسهیل فرآیند رفع مقررات مخل و زائد، می‌توان فضای بهتری در فضای صادرات کشور ایجاد کرد؛ این مهم با سه کلید توسعه تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌های تجاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است.

وی بیان‌داشت: ترویج صادرات‌محوری، بهره‌وری از توسعه صادرات در لایحه‌ها و طرح‌های خرد و کلان کشور باید دیده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه روز ملی صادرات همه ساله در ۲۹ مهر برگزار می‌شود، گفت: بیست‌و هشتمین دوره روز ملی صادرات با نخستین دوره ریاست جمهوری آقای پزشکیان مقارن شده است؛ امید است که این روز مبدا اصلاحات و تحولات تسهیل و توسعه صادرات در دولت چهاردهم شود.

وی ادامه‌داد: تقدیر از تلاش‌گران عرضه تجارت خارجی، بهانه‌ای است برای یادآوری این موضوع که مسیر رشد اقتصادی کشور و توسعه و تقویت تولید رقابت‌پذیر در مسیر رفاه و آبادانی کشور از طریق توسعه صادرات محقق می‌شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تصریح‌کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان از ماه‌های قبل در کمیته ملی انتخاب صادرکنندگان آغاز شد؛ این کمیته متشکل از نمایندگان دولتی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران بود. در این کمیته تدوین شاخص‌های ارزیابی ثبت‌نام در سه گروه، کالایی، خدمات و فناورانه مورد ارزیابی قرار گرفت.

دهقان دهنوی اضافه‌کرد: در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات از چهار شرکت صادرکننده مدال‌آور که هشت دوره به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و سه شرکت ممتاز که پنج بار به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و ۴۸ شرکت نمونه ملی و یک شرکت شایسته تقدیر با امضای ریاست‌جمهور تقدیر خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تراز تجاری منفی در سال گذشته و ۶ ماه نخست سال جاری، بیان‌داشت: تراز تجاری منفی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته و و ناترازی حدود هفت میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال جاری به‌تن‌هایی نشان می‌دهد که تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های کشور انجام نمی‌گیرد؛ اما وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران ذیل نگاه وفاق‌ساز دولت به آینده روشن ایران عزیز معطوف است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر